جمعي از اعضاي شوراي مركزي خانه مطبوعات يزد در نامه‌اي تحت عنوان رنجنامه مسائل و مشكلات صنفي خود را به اطلاع مدير كل فرهنگ وارشاد اسلامي يزد رساندند.


به گزارش واحد تامين خبر يزدفردا به نقل از ايسنا :در ابتداي اين رنجنامه امده است: اكنون بيش از سه ماه از برگزاري انتخابات دومين دوره خانه مطبوعات يزد مي‌گذرد. اعضاي اين شورا پس از فراز و نشيب‌هاي متعدد با همت و حمايت علني مديركل جديد ارشاد اسلامي يزد جناب حجت الاسلام والمسلمين عجمين و با راي مستقيم اهالي مطبوعات يزد انتخاب شدند. منتخبين اميدوار بودند با پشت گرمي راي خانواده زحمت كش و كم ادعاي مطبوعات يزد و حمايتهاي لفظي مديركل محترم كه حتي به گفته خود ايشان به چك سفيد امضا در وجه خانه مطبوعات هم تعبير شده, در راستاي آسودگي فكري, حل مشكلات عديده صنفي و ايجاد برخي تسهيلات رفاهي براي مطبوعات يزد قدم بردارند.

در ادامه آمده است: كساني كه طي سالهاي گذشته در اين صنف در كسوتهاي مختلف اعم از صاحب امتيازي،‌ مدير مسئول و سردبيري مطبوعات محلي،‌ سرپرستي جرايد كثيرالانتشار و يا حرفه پر مشقت خبرنگاري در يزد فعاليت داشته‌اند، بر اين نكته واقفند كه مطبوعات يزد،‌ علاوه بر مشكلاتي كه در سطح كشور، خبرنگاران و دست اندركاران اين حرفه كه به راستي سخت و زيان‌آور شناخته شده بدان مبتلا هستند، دچار حرمان و مشقت‌هاي مضاعفي نيز هستند.

توقع بي جاي بعضي ادارات و ارگانهاي دولتي يزد از مطبوعات، به نحوي كه آنان مطبوعات و خبرنگاران را روابط عمومي و ميرزانويس خود مي‌خواهند و نداشتن ديدگاه واقعي نسبت به اين حرفه، توام با مشكلات اقتصادي حاكم بر اين عرصه و در كنار آن مشكلاتي چون نبود چاپخانه مناسب، جهت چاپ مطلوب نشريات، ‌چاپ آگهي نامه‌هاي كشوري كه در استان هيچگونه جايگاه و مخاطبي نداشته و خريداران آنها اندك مي‌باشند و در نتيجه تضييع حق مطبوعات محلي در اين زمينه، عدم توجه جدي به نابساماني موجود در عرصه فروش و اشتراك مطبوعات از جمله توجه و اقدام جدي جهت ايجاد كيوسك‌ها و ايستگاه‌هاي فروش نشريات براي دسترسي عموم به آنها حضور سايت‌هاي مجازي و بدون شناسنامه اينترنتي - بدون مسئوليت پذيري حقوقي و فارغ از هرگونه هزينه چاپ و نشر- در عرصه خبر رساني و شايعه پراكني و همچنين نرخ ناعادلانه و بسيار پايين آگهي‌هاي دولتي و حتي ناهماهنگي در توزيع آنها همه و همه دست در دست هم داده است تا وضعيت دشوار اقتصادي را براي مطبوعات يزد رقم زده و آنان را در سطح بسيار ضعيفي نسبت به ساير مشاغل و حتي هم صنف‌هاي خود در ساير استان‌ها نگه دارد. نتيجه اين معضلات نيز كاهش حضور مطبوعات و خبرنگاران حرفه‌اي و نبود امنيت شغلي براي حاضران و شاغلان واقعي اين عرصه بوده است. ضمن اينكه اين وضعيت دهشتناك رقابتهاي صنفي نامناسب را بين مطبوعات دامن زده و از اين رهگذر سود كلاني را عايد كساني كرده است كه هرگز چشم ديدن حضور جدي و قوي مطبوعات به صورت مستقل و حرفه‌اي ندارند و از اين آب گل آلود تاكنون براي خود بهره‌برداري كرده‌اند.

در ادامه اين نامه كه به امضاي نه نفر از اعضاي شوراي مركزي رسيده است چنين آمده است: از طرف ديگر عدم تمركز فعاليت‌ها و امور مربوط به مطبوعات در خانه مطبوعات و وجود نهادهاي موازي آن هم نهادهاي برخوردار از پشتوانه مالي مانع از رسيدگي مناسب به امور مطبوعات شده است.

طي اين مدت تلاش‌هاي نافرجامي جهت بهره‌برداري از چك سفيد، امضاي مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي يزد صورت گرفت. اما متاسفانه اين تلاشها هرگز جدي تلقي نشد. تا جايي كه در جلسات آخر خانه مطبوعات نارضايتي جدي اكثريت اعضاي از وضع موجود به چشم مي‌خورد و سيل انتقادات اعضا را موجب شده است. همچنين بارها جهت پيگيري خواسته‌هاي جدي و واقعي مطبوعات با مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي يزد، درخواست وقت ملاقات شد كه به دلايل متعدد تاكنون از طرف اداره ارشاد لغو گرديده است.

لذا امضاء‌ كنندگان ذيل مصمم شدند، تا مشكلات ذكر شده را خطاب به مسئول ارشد فرهنگ و ارشاد اسلامي و همچنين همكاران مطبوعاتي كه پشتوانه اصلي خانه مطبوعات و راي دهندگان به اين جمع هستند، منعكس كرده و آنان را از مسايل و مشكلات موجود آگاه كنند.

اميد است، آنانكه با قصور خود در اين مدت موجب به وجود آمدن اين اوضاع شدند در برابر مطبوعات به عنوان چشم بيناي جامعه پاسخگو بوده و ديدگاه خود را در مورد حمايت از مطبوعات به طور شفاف اعلام كنند. آنان اگر موافق رشد وگسترش مطبوعات هستند، گام‌هاي جدي و علني برداشته و حمايت خود را عملي سازند. اگرهم موافق نيستند خبر واقعيت را آشكارا و بدون رودربايستي بيان نمايند.

در اين صورت اهالي جامعه مطبوعاتي يزد خود براي درمان درد خويش چاره‌اي خواهند انديشيد

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا